2009. május 18., hétfő

285.

Fejlődés kettő és féltől három éves korig
(forrás: Dorothy Einon-Kreatív gyerek)


Mozgás
  • Imád végigmenni egy fatörzsön vagy egy kis falon, ha ön fogja a kezét. -igen.
  • Tud egy lábon állni és néhány másodpercen át egyensúlyozni. -nem próbáltuk.
  • Úgy megy fel a lépcsőn, hogy minden egyes foknál, egymás mellé teszi le a lábait, azonban az egyes lépéseknek már váltott lábbal indul neki. Lefelé ugyanazzal a lábbal lépked előre. -felfelé váltott lábbal, lefelé egymás mellé lépéssel lépcsőzöl, és ritkán kéred/engeded, hogy fogjam a kezedet.
  • Fel tud mászni a létrán és használja a csúszdát. -igen.
  • A lépcsősor legalsó fokáról leugrik és közben nem veszti el az egyensúlyát. -igen, de ilyenkor megfogom a kezed.
  • Leutánozza az egyszerű történetmutogatós dalocska mozdulatait. -a bölcsiben tanult mondókát néha elmutogatod, de ez nagyon ritka.
  • Lehet, hogy ragaszkodik a gyalogláshoz még akkor is, amikor ön inkább a babakocsit választaná. -már nem használjuk a kocsit egyáltalán, de ha ismerős azzal van, akkor egyből beleülsz. Néha jobb lenne, kocsival menni, de ekkora lánynak már nem kell!
  • Képes lábujjhegyen járni anélkül, hogy elveszítené egyensúlyát. -járni nem, de pipiskedni azt igen.
  • Magabiztosan szalad, de még mindig telitalppal. Nem képes ellenőrizni az irányokat, a sebességet és a megállás sem mindig a legtökéletesebb. -igen.
Szem-kéz koordináció
  • Elkezd köröket, zárt területeket és kereszteket rajzolni. -nem, de nem is gyakoroltuk eddig.
  • Élvezi az agyag, a víz és a homok használatát, szereti megszorongatni a szivacsot és a vizet kiönteni a korsóból. -az agyagot nem, mert nem találkoztál még vele, de homokozni, pancsolni szeretsz.
  • Megbirkózik az egyszerű kirakóval és kezdetleges építményeket is alkot. -igen.
  • Sikerül kettényisszantania a papírlapot, azonban még nem tudja az alakzatot körbevágni. -még nem adtam ollót a kezedbe. Már szabad lenne?
  • Végre tud hajtani egyszerű háztartási munkákat, ráadásul élvezi is azokat. Ilyen például az asztal letörlése. -igen, de szerintem nem élvezed. Megjegyzem én se...
  • Nézegeti a könyveket, rámutat a képekre. -igen.
  • Biztosan használja a ceruzát és talán sikerül lemásolnia egyszerű formákat. -biztosan fogod, de nem másolsz.
  • Fel tud öltözni egyedül is, de hibák azért akadnak, a kisebb gombok és a cipzár még mindig túl nagy kihívásnak bizonyul. -igen. Nadrágot, bugyit, zoknit, cipőt egyedül veszel fel-le, a többit nem tudod.
  • Már kisebb a csatatér az önálló étkezés után. -igen.
Beszéd
  • Minden hónapban körülbelül 50 új szót tanul, és 3 éves korára mintegy 1000 szót ismer. 2-3 szavas mondatokban beszél. A nyelvhasználat kissé még mindig távirati jellegű, de egyre érthetőbb. -igen.
  • Már megnevezi a családtagokat, a kedvenc háziállatot és a lakhelyét. -a közelieket igen, akik nem napi szinten családtagok, azokat csak hosszas emlegetés után. Lakóhelyet eddig nem tanítottuk.
  • Alkalmazza a -ban, -ben, és az -on, -en, -ön ragokat. -igen.
  • Gyakran alkalmazza az én, engem, és az enyém névmásokat, de nem mindig helyesen. Tud utasítani. -igen.
  • Szereti a képeskönyvében található történeteket. -NEM :(((
  • Tudja követni az összetettebb nyelvhasználatot. -nem használok összetett mondatokat, mert szelektív a hallásod, és csak azt érted meg belőle, amit akarsz. pl. "nem szabad"-ból csak a "szabad" részt hallod meg...
  • Rákérdez a szavak jelentésére és a tárgyak nevére. -igen. Ezmiez??? Deezmiez???
  • Használja a többesszám jelét (labdák) és a birtokos személyragot (Laci labdája), tudja alkalmazni a múlt idő jelét (szék eltörött). -igen.
Szociális és érzelmi fejlődés
  • Ragaszkodó és szeretetteljes, ha síró kisgyereket lát, esetleg megvigasztalja. -néha igen, néha épp elutasító vagy.
  • Talán még mindig csimpaszkodós, de már boldogan játszik a bölcsődében vagy a játszóházban. Ismerős környezetben már elmegy más gyerekekkel játszani. -még csak most vagy csimpaszkodós igazán! A bölcsibe már gond nélkül jársz, a játszótéren is feltalálod magad.
  • Kevesebbszer tör rá a hisztériás roham. A kitörések sokszor előre kiszámíthatók és tovább tartanak. Előfordul, hogy már a kitörés előtt rossz a kedve és néha úgy tűnik, szándékosan idézi elő ezt a hangulatot, amikor olyan dolgokat követel, amikről biztosan tudja, hogy úgysem kaphatja meg. A hiszti után gyakran szomorú, és megbánja a viselkedését. -nem kevesebbszer, de valóban lehet előre tudni, hogy mikor törsz ki.
  • Kifejlett éntudattal rendelkezik és védi a saját dolgait. A játszóházban megosztja a többi gyerekkel a játékait, azonban egyáltalán nem biztos, hogy ezt otthon is megteszi. -nem osztozkodsz. Ami a tiéd, az a tiéd!
  • Szereti önmaga kiválasztani, hogy mit egyen és milyen ruhát húzzon fel. -igen.
  • Szeret más gyerekekkel együtt lenni és már jobban feltalálja magát a tömegben. Esetleg barátságot is köthet egy másik gyerekkel, de egyelőre nagyobb a valószínűsége annak, hogy elmenekül. -csak az ismerősökkel barátkozol, ismeretlenektől tartózkodsz, ha kisebb, ha nagyobb nálad.
  • Talán ragaszkodik ahhoz, hogy egyedül végezzen el bizonyos dolgokat, de nem méri fel mindig reálisan a saját képességeit. Ha nem sikerül valami, mérges lesz. -igen.
  • Egyre inkább képes elfogadni a családban uralkodó szabályokat. -hááát... igyekszel. Inkább mi lettünk engedékenyebbek.
Tanulás
  • Kis pletykafészekké válik és gyakran talál ki egyszerű történeteket. -IGEN. Sztorizol egész nap, de csak a közeli családtagoknak, nekik viszont sokat.
  • Emlékszik arra, hogy mi történt az előző nap. Az érdekes eseményekre még az ennél távolabbi múltból is képes visszaemlékezni. A helyzetek felidézik benne az emlékeket. A parkba érve emlékszik, mi történt ott az elmúlt alkalommal, de a megérkezés előtt nem fogja megemlíteni. -igen. És még teszel hozzá ezt-azt.
  • Ismételgeti a szavakat, hogy könnyebben megjegyezze őket. -igen.
  • Három vagy négy nagyobb darabból álló mozaikot ki tud már rakni. -igen.
  • Össze tudja hasonlítani két tárgy méretét vagy magasságát, és megjegyzést tesz a különbségre, bár nem mindig helyesen. -nem próbáltuk.
Kevés megjegyzés lett zöld, azokat kell gyakorolni, finomítani. Amúgy meg vagyok elégedve, mert bár még messze van a 2,5 év, de már inkább ehhez állsz közel, mint a 2-2,5 éves felsoroláshoz.

28. hónap

Súly:
Hossz:
Fej:
Cici:
Poci:
Talpacska:
Fogak:

2 megjegyzés:

ilgya írta...

ez jó volt köszi....én is végignéztem,hogy mi vonatkozik ránk,egyelőre csak gondolatban...

Timocska írta...

Nagyon jó volt ez a kis összefoglaló, azt hiszem Lillus is a megfelelő ütemben fejlődik :) (bár a váltott lábazás még mindig mumus).
Ja, akartam írni, hogy Lillus már kapott ollót a kezébe (lekerekített végűt, lehet kapni papírboltban direkt gyerkőcöknek), de még nem igazán tudta használni. Szerintem próbáljátok ki, bár, ha belegondolok, hogy egy-egy nyirkálás után mennyi szemét keletkezik.. :)))